fbpx

Vise prisen eller ikke vise prisen?

Skal du vise prisen eller ikke vise prisen?

Skjuler du prisen, eller tror du kunderne ringer af sig selv og spørger, så du kan trække dem i land?

Det er sjældent, at prisen er den afgørende faktor for, om vi vil købe hos dig. Men du kan være sikker på, at det ikke er en uvæsentlig faktor. Ville du købe en ydelse, du ikke kender prisen på? Næppe. Så hvorfor skal nogen handle hos dig, hvis du ikke fortæller prisen?

Personligt vælger vi at surfe videre, hvis vi ikke finder en pris, og oftest ender vi med at handle med dem, der åbent viser deres priser frem, for så ved vi hvor niveauet er, og vi kan tage fat i dem. Det gælder både, når vi handler selv, og når vi handler på vegne af vores kunder.

Hvorfor skjule priserne?

Når vi har talt med virksomheder, der ikke lægger deres priser på deres website, er forklaringen ofte, at man ikke vil vise konkurrenterne, hvilke priser man opererer med. Men hvis din konkurrent virkelig vil vide det, finder hun så ikke ud af det alligevel?

Når man skjuler priserne for konkurrenterne, skjuler man dem også for kunderne.

Andre argumenter vi har mødt, er:

  • Vi har forskellige priser for forskellige kunder
  • Vores priser svinger, så det er vanskeligt at vise faste priser
  • Specielle tjenester har specielle priser

Det er helt almindelige og fair undskyldninger, men det er stadig undskyldninger!

Manglende åbenhed om priser er stik mod kundens behov, og det skaber en dårlig oplevelse. Derudover kan en potentiel kundes indtryk af et brand, som skjuler deres priser, sprede sig til andre potentielle kunder og skabe dårlig omtale.

Hvordan kan du så vise priserne?

Selv B2B-virksomheder, der har specielle produkter og ydelser og komplekse prisstrukturer, kan give en prisindikation. Og det bør de klart gøre, da potentielle kunder har brug for noget at gå videre med – allerede under deres første søgninger.

Hvis nøjagtige priser er for upraktiske, er den næstbedste mulighed at give estimater i form af et prisniveau med udgangspunkt i kendte scenarier og projekter. Eller ganske enkelt lave konkrete prispakker, som den potentielle kunde kan overskue og tage udgangspunkt i, når denne senere retter henvendelse til dig for at få et mere præcist tilbud.

Under alle omstændigheder er det bedre at vise gennemsnitspriser eller tilbyde prøvepriser, der er tilstrækkelige til at give de kunder, der søger en idé om, hvad de skal forholde sig til.

I vores øjne er det at vise priser på dit B2B-site med til at øge forbrugernes tillid til dit brand. Forbrugerne ser leverandører, der åbent viser deres priser, som værende ligetil og ærlige, og det er mere sandsynligt, at der sker transaktioner, når folk får de oplysninger, de ønsker med det samme.

Oftest er det sådan, at jo færre trin kunden skal igennem for at foretage et køb (fx ringe for at spørge om pris, reservere, vælge fragt), jo bedre bliver oplevelsen med at handle, og jo mere loyale kunder får du.

Nyeste indlæg

Value Proposition Canvas på dansk

Et nært familiemedlem til Business Model Canvas hedder Value Proposition Canvas. Vi har svært ved at skjule, at Business Model Canvas har en helt særlig

Trivselsundersøgelser?

Det er blevet mere normalt at tale om mental sundhed og velvære på arbejdspladsen i de senere år. Faktisk viste flere medarbejderundersøgelse at langt over

IPA Staff – et HR system

Tiltrækning og fastholdelse af rette medarbejdere, håndting af forskelligheder, udvikling af kompetencer og gennemføre succesfulde organisationforandringer udgør centrale udfordringer for moderne HR-afdelinger. Målet er ikke

HR? Har vi brug for det?

HR? Hvis du nogensinde har undret dig over, hvad HR egentlig betyder, hvad det indebærer, og hvordan det påvirker virksomheder, er du ikke alene. HR

Har du et spørgsmål?