fbpx

Det er din virksomhed – og hvad så nu?

Det er din virksomhed – du vil gerne se den vokse og blive en rigtig god forretning.

Jo mere din forretning vokser, jo mere fortjeneste giver den!

Alligevel synes mange, det kan være svært, at få det til at virke…

Det er også en skræmmende tanke: Hvad med risikoen? Hvad nu hvis det går galt!?

Men husk også at tænke:

Hvad hvis det går godt?

Nøglen til vækst er at sikre sig, at det er en beregnet risiko. Derfor vil det altid betale sig at planlægge og så vidt muligt prøve at holde sig til planen. Men samtidig skal man også være villig til at ændre ting, hvis det er nødvendigt.

 

Her følger et par tanker om hvordan du kan:

– Udvide med nye geografiske områder

– Ekspandere med nye produkter

– Sælge mere


Udvid din virksomhed

Nye geografiske områder

Du kan udvide din virksomhed ved at sælge i et større geografisk område; det kan være i fysisk forstand ved at købe en ny bygning eller oprette en fabrik, et værksted, et nyt kontor eller en ny butik. Det kan også være i en mere abstrakt forstand: Hvis du sælger online, kan du udvide til nye områder ved at undersøge forsendelse over hele verden, snarere end bare i hele landet.

Hvis du vælger at udvide ud over Danmarks grænser til fx Sverige eller Tyskland, skal du bruge en del tid på at tale med andre, der har gjort det før dig. Det er ikke nok bare at tilføje et par sprog på din webside og anskaffe “.se” og “.de” – der kan være meget store kulturelle forskelle til de lande, selv om de er vores nærmeste naboer.

 

Husk de 5 T’er

Tilpasning

Det er dit ansvar, at dit produkt passer til dit nye marked – ikke omvendt. Vær forberedt på at tilpasse din forretningsmodel, dit produkt, din emballage, din markedsføring og din service.

I Tyskland er de fx meget ”ordentlige”, så husk de gode manérer og slipset. I Sverige foretrækker mange kunder en faktura sammen med varen, og de undgår helst at betale online, selv om kreditkort er lige så udbredt som i Danmark.

Tilstedeværelse

Kunderne skal fornemme, at du er der – især når de har brug for det. Vær meget opmærksom og reager med det samme, når ordren lander.

Tålmodighed

Det kan tage tid før nye leverandører, produkter og løsninger vinder indpas, specielt hvis du ikke har fuld klarhed over kundens vilkår i det nye land. Til gengæld belønnes tålmodigheden ofte med loyale og langvarige kunderelationer, når du først slår igennem og leverer som lovet.

Vælger du Tyskland med 16 delstater og mere end 80 mio. indbyggere, er det vores klare anbefaling, at du fokuserer din indsats til et afgrænset område eller region.

Timing

Vær skarp på dit produkt og fokuser indsatsen der hvor dit produkt har en særlig konkurrencefordel.

Tal sproget!

Som altovervejende hovedregel: Kommuniker på det lokale sprog, hvis du vil sælge i et andet land! Du skal have et helt service setup, som er tilpasset Sverige eller Tyskland. Dvs. alle mails SKAL besvares på det lokale sprog, og du skal ligeledes have sikret dig en lokal telefonservice.

Nye produkter og tjenester

Det lyder som en ret enkel idé: Jo flere produkter og tjenester du tilføjer til din forretning, jo mere sælger du, og jo flere penge tjener du.

Men selvom det er sådan, det fungerer, skal du være opmærksom på, at hvis du vælger de forkerte ting, vil du miste penge. Derfor skal det gennemtænkes grundigt, før du investerer.

Hvad er det, dine kunder har brug for, ud over det, du allerede sælger? Kig efter varer eller tjenester der kan fungere som supplement til dine nuværende produkter, og som du ved, at de kunder, der allerede køber fra dig vil være interesseret i. Hvis du bare tilføjer varer, du kan lide, men som ikke stemmer overens med det, du allerede har, gør det ikke noget godt for dit salg.

Med supplerende varer menes produkter der supplerer dit hovedprodukt. Hvis du fx sælger glattejern, bør du også sælge varmeposen, olien til håret og eventuelt en hårbørste i samme mærke. Dette er langt bedre, end at du sælger fire forskellige glattejern, men ingen hårolier.

Det koster mere at finde nye kunder, end det gør at sælge til dem, der allerede er glade for at købe fra dig. Så dette er en god måde at udvide din virksomhed på uden at bruge for mange penge.

 

Sælg mere

En anden god og måske endnu mere indlysende måde at opnå vækst på, er ved at sælge mere af det, du allerede har.

Så tag et grundigt kig på din markedsføring. Der dukker hele tiden nye markedsføringsmetoder op på internettet, og flere af markedsføringsvirksomhederne bliver mere og mere specifikke i deres tilgang til salg.

Markedsføring er en kunstart, og det handler i høj grad om, hvad man (og Google) kan finde om din forretning på internettet – jo mere relevant materiale, jo bedre. Så overvej om du kan lave mere content (artikler, indlæg på sociale medier etc.), målrette din annoncering eller få leads (varme kundeemner) leveret direkte i din mailboks.

Der er mange metoder, og det er en jungle – sørg for at få hjælp til at finde den rigtige. Det er ikke altid den første du møder, der er den rigtige til at hjælpe dig!

En markedsundersøgelse vil kunne hjælpe dig her. Men det skal være en undersøgelse af markedet af mulige leverandører. Tal med dit netværk og træk på deres erfaring, der er ingen grund til at lave alle fejlene selv.

Jo bedre du behandler dine kunder, jo mere vil de købe. Find en smart, ikke aggressiv, måde at belønne dine kunder på, når de anbefaler din virksomhed til venner og familie. Mund til mund-reklame er uvurderlig, da den kan medføre en masse overskud uden at koste dig ret meget. Abonnementer er det nye sort inden for onlinehandel – er det noget for dig?

Nyeste indlæg

Value Proposition Canvas på dansk

Et nært familiemedlem til Business Model Canvas hedder Value Proposition Canvas. Vi har svært ved at skjule, at Business Model Canvas har en helt særlig

Trivselsundersøgelser?

Det er blevet mere normalt at tale om mental sundhed og velvære på arbejdspladsen i de senere år. Faktisk viste flere medarbejderundersøgelse at langt over

IPA Staff – et HR system

Tiltrækning og fastholdelse af rette medarbejdere, håndting af forskelligheder, udvikling af kompetencer og gennemføre succesfulde organisationforandringer udgør centrale udfordringer for moderne HR-afdelinger. Målet er ikke

HR? Har vi brug for det?

HR? Hvis du nogensinde har undret dig over, hvad HR egentlig betyder, hvad det indebærer, og hvordan det påvirker virksomheder, er du ikke alene. HR

Har du et spørgsmål?