fbpx

11 ting du IKKE skal gøre i din virksomhed

Der er mange ting, som succesfulde virksomhedsejere bevidst undgår, mens de driver og udvikler deres virksomhed.

Her er 11 ting du som iværksætter bør undgå at gøre for enhver pris!

#1 Lad være med at gøre noget, du ikke ønsker, at dine medarbejdere skal gøre

Med andre ord, gå foran med et godt eksempel.

Dine medarbejdere danner deres vaner på baggrund af det, de ser dig gøre som leder.

Dine medarbejdere vil efterligne den måde, du taler til kunderne og til de andre medarbejdere på.

Ligesom dine arbejdsvaner smitter af på en god arbejdsplads, så ønsker du en bestemt adfærd og kultur i din virksomhed, så er det ikke nok at tale om det, du skal vise det!

#2 Påtag dig ikke ting, som ikke er god brug af dine evner, dit talent og din tid

Det er alt for nemt at påtage sig arbejde der ligger under det du er bedst til, så hvis du ønsker vækst og fremdrift er vigtigt at være meget selektiv med hvad du kaster din arbejdskraft efter.

Et af mine første råd til nye iværksættere er, at få en eksterne bogholder.

Der er mange ting man kan gøre selv, men min oplevelse er at RIGTIG mange iværksættere mener de kan klare det selv og ofte kommer bagud med bogholderiet og dermed bliver det et pres, der går ud over det fokus den nye forretning har brug for.

#3 Gør det ikke alene

Dét første råd jeg giver iværksættere er:

Engager en ”Bestyrelsesformand”, en erfaren forretningsmand eller forretningsudvikler!

Vi ved alle sammen, hvad vi ved, men vi ved ikke, hvad vi ikke ved.

Hvis du ikke sørger for at have mindst en erfaren rådgiver tæt knyttet din opstart går måske glip af en blind plet eller en indsigt, som kunne have været meget vigtig for din virksomhed.

#4 Hold ikke op med at opsøge og møde nye mennesker

Meget succesfulde virksomhedsejere giver sig tid til at lære nye ting og møde nye mennesker. Når læring stopper, stopper en virksomhed med at forbedre sine resultater.

Iværksættere skal forstå, at det at møde nye mennesker bringer nye idéer til en dem og deres virksomhed.

Sørg for, at du som leder er åben og bruger tid på at følge med i nye tendenser i erhvervslivet samt anvende nye og forbedrede måder at løse problemer på.

#5 Arbejd ikke fra din indbakke.

“Hvis du arbejder fra din indbakke, arbejder du på andre folks prioriteter”

Sagde Donald Rumsfeld, tidligere amerikansk forsvarsminister.

Alle iværksættere og virksomhedsejere bør stoppe med at tjekke e-mails hele tiden.

Det fratager dig dit fokus, og det gør dig slave af andres tidslinjer og prioriteter.

Lad være med at tjekke dine e-mails før du har besluttet dig for hvad du skal i dag.

Sæt et tidspunkt på dagen for e-mails, et tidspunkt, der falder uden for dine mest produktive timer, og et tidspunkt, der ikke afholder dig fra at fokusere på de vigtige ting i DIN virksomhed.

Læs her hvordan du bliver mere produktiv med en to-do-liste

#6 Vær ikke bange for at bede om hjælp

I sin bog ” Reinforcements: How to Get People to Help You ” fortæller socialfysiolog Heidi Grant, at forskning viser, at folk er dobbelt så tilbøjelige til at hjælpe os, som vi tror, de er.

Min erfaring er at det er sandt, men jeg har også opdaget, at de fleste mennesker ikke får denne oplevelse, fordi de aldrig beder om dem.

Jeg har aldrig mødt nogen, som ikke ville hjælpe mig, når jeg bad dem om hjælp. Jeg har mødt nogen, der har sagt nej eller lagt på, når jeg ringede – jeg har bare spurgt.

Og når folk beder mig om hjælp, forsøger jeg at være lige så lydhør, for at betale denne taknemmelighed tilbage.

De fleste mennesker spørger aldrig.

Det er en af de væsentligste ting, der adskiller mennesker, der gør noget, fra mennesker, der bare drømmer om det.

#7 Hold aldrig op med at udvikle dig

Et helt grundlæggende mantra for succesfulde virksomhedsejere er at skrive deres vision ned, så den bliver mere konkret end en drøm.

Lav en forretningsplan og blive ved med at udvikle den!

Din vision bliver den guide, du skal følge, da den udstikker en vej fremad til din succes, sætter dig i førersædet og undgår at miste kontrollen.

En væsentlig faktor er behovet for at udvikle din tankegang, din plan og din virksomhed, efterhånden som nye situationer opstår.

Når du er åben over for forandringer og villig til at foretage justeringer skabes der muligheder for at udnytte de små ting, der kan skabe eller ødelægge dine planer.

Når du tillader din tankegang at udvikle dig som ejer eller iværksætter, driver det din virksomhed fremad.

#8 Behold ikke medarbejdere, der ikke passer ind i din kultur

Vi kan nemt falde ind i en tankegang, hvor vi tror, at en af vores medarbejdere er så værdifuld for virksomheden, at de ikke kan erstattes, selv om de faktisk er giftig for teamet.

Men selv om det kan se ud som en uoverskuelig udfordring, kan du faktisk erstatte selv den teknisk set mest værdifulde medarbejder med en bedre medarbejder og få en bedre virksomhed ud af det.

Det er ikke det værd at beholde en medarbejder, der ikke passer til virksomheden, specielt ikke en som skaber interne stridigheder. Det underminerer din troværdighed og indbyder til adfærd fra andre, som ikke hører hjemme i din virksomhed.

#9 Bliv ikke ved med at gøre det samme!

De fleste kender alle citatet, der ”definerer” sindssyge :

“at gøre det samme igen og igen og forvente forskellige resultater”

Men alligevel fortsætter mange virksomhedsejere med at gøre det samme og bliver ved med at forvente nye resultater, uden af få dem!

Er de sindssyge?

Naturligvis ikke, men virksomhedsejere har ofte ikke det nødvendige overblik over, hvordan deres produkter og processer tidligere resulterede i salg og vækst virksomheden, så de får ikke rettet til når tingene ændrer sig.

Hvad kan ændre sig?

Tjaa bl.a.:

  • Teknologi
  • Kunderne
  • Forskellige generationer har forskellige behov
  • Økonomi – lokalt og i samfundet
  • Dig
  • Dine medarbejdere
  • Din virksomhedskultur

Du, din virksomhed og dine produkt skal alle udvikle sig med tiden.

Ligesom frøen i det kogende vand kan tiderne ændre sig omkring dig så langsomt, at du ikke engang bemærker det.

Eksterne øjne, i form af en ekstern betroet rådgiver, eller et advisory board, kan hjælpe dig med at se skoven for træerne. Så kig lige på #3 igen ????

#10 Du skal ikke lede alle på dit team på den samme, nøjagtige måde

Vi bør alle gøre nogle få centrale ting for vores medarbejdere, og disse bør være konsekvente.

Men hver enkelt medarbejder er motiveret forskelligt. At finde ud af, hvilke personprofiler du har omkring dig er en effektiv tilgang. Og det er ikke så svært – tag fat i BusinessBuddys HR-Buddy for input.

#11 Undervurder ikke dine medarbejdere

Medarbejderne er et MEGET væsentligt fundament for dit succesniveau.

Hvis du sørger for at udvikle, pleje og belønne dine medarbejdere, har hvert enkelt medlem af teamet meget at tilføje.

Alle medarbejdere er en del af holdet, og som deltagere i din virksomhed skal du forstå, hvordan de passer ind i virksomhedens succes. Du bør give dem individuelle og holdmål, og regelmæssigt kommunikere målsætninger for at holde dem engagerede.

Nyeste indlæg

Value Proposition Canvas på dansk

Et nært familiemedlem til Business Model Canvas hedder Value Proposition Canvas. Vi har svært ved at skjule, at Business Model Canvas har en helt særlig

Trivselsundersøgelser?

Det er blevet mere normalt at tale om mental sundhed og velvære på arbejdspladsen i de senere år. Faktisk viste flere medarbejderundersøgelse at langt over

IPA Staff – et HR system

Tiltrækning og fastholdelse af rette medarbejdere, håndting af forskelligheder, udvikling af kompetencer og gennemføre succesfulde organisationforandringer udgør centrale udfordringer for moderne HR-afdelinger. Målet er ikke

HR? Har vi brug for det?

HR? Hvis du nogensinde har undret dig over, hvad HR egentlig betyder, hvad det indebærer, og hvordan det påvirker virksomheder, er du ikke alene. HR

Har du et spørgsmål?